تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۶

اینجا هر مسئله ای که مربوط به تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 شما باشد ایرادات برقی و مکانیکی هزینه تعمیر زمان تعمیر نحوه تعمیر انواع قطعات و هر چیز دیگر راجب گیربکس که  ذهنتان را درگیر کرده باشد راه توضیح دادیم فقط کافیست تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک ٢٠٦

تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 شامل موارد زیر می باشد .گروه تخصصی گیربکس یار اشکلات ذیل را در گیربکس اتومات 206 تعمیر می کند .

  • 1. تقه (ضربه) زدن و گاز هرز خوردن هنگام شروع حرکت یا تعویض دنده در حالت سرد و گرم.
  • 2.عدم کشش خودرو در سر بالایی ها
  • 3.ضربه ی شدید هنگام توقف در پشت چراغ قرمز
  • 4. مکث و تخیر در درگیر شدن دنده در شروع حرکت
  • 5.صدای زوزه یا هر صدایی از داخل گیربکس
  • 7.گیر کردن بر روی یک دنده(دنده ی سه)
  • 8.عوض نکردن یا دیر عوض کردن دنده
  • 10.روشن شدن چراغ Sو برف
  • 11.روغن ریزی مربوط به گیربکس
  • 12.نشان ندادن یا اشتباه نشان دادن حالت دنده در پشت آمپر
  • 13.خلاص کامل شدن و جلو یا عقب نداشتن

 

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏❗️علت تقه زدن در تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ و ۲۰۷( گیربکس Al4 ) مشابه هستند

 

یکی از ایرادات رایجی که برای بسیاری از صاحبان پژو ۲۰۶ داری گیربکس اتومات بوجود می‌آید روشن شدن چراغ S و * به طور همزمان در پشت آمپر کنار نمایشگر موقعیت دنده میباشد.

که شکل آن را در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد

 

این چراغ چراغ چک گیربکس می باشد و بیانگر ایرادی در سیستم گیربکس اتوماتیک است که این ایراد می تواند برقی یا مکانیکی باشد روشن شدن این چراغ دلایل بسیاری دارد و برای عیب یابی و دقیق روشن شدن آن باید خودرو توسط متخصص گیربکس اتوماتیک توسط دستگاه دیاگ عیب یابی شود.

در این حالت که به آن حالت اضطراری نیز می گویند خودرو سنگین شده و  شتاب آن کاهش می یابد زیرا خودرو به دنده ۳ می رود و در حین حرکت تعویض دنده انجام نخواهد شد در حالت من و آن نیز عدد دنده درد پشت آمپر نشان داده نخواهد شد در بسیاری از موارد که خودرو به حالت اضطراری می رود با خاموش و روشن کردن خودرو از حالت اضطراری در آمده و به حالت عادی برمیگردد و تا زمانیکه دوباره به حالت اضطراری نرود میتوان با آن رانندگی کرد.

❗ویدیوی زیر حالت اضطراری را توضیح می دهد

حالت اضطراری در تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

 

تقه زدن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ هنگام توقف

علاعم خرابی شیر برقی گیربکس اتومات ۲۰۶

گاز هرز خوردن در گیربکس اتوماتیک۲۰۶

یکی از ایرادات رایجی که ممکن است برای گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ به وجود بیاید گاز هرز خوردن بین تعویض دنده‌ها می‌باشد.

گاهی اوقات با گرم شدن خودرو گاز هر احساس می‌شود و در بعضی مواقع این ایراد ارتباطی با دمای خودرو ندارد.

برای مثال هنگام تعویض دنده از یک به ۲ یا ۲ به ۳ یا ۳ به ۴ دور موتور جهشی به سمت زیاد شدن داشته که به این حالت اصطلاحا گاز هرز خوردن آمدن دنده می‌گویند در این حالت خودرو بین تعویض دنده‌ها گاز می‌خورد اما خودرو حرکت و شتابی متناسب با آن گاز خوردن ندارد و یک گاز اضافه تعویض دنده‌ها احساس می‌شود.

این ایراد می‌تواند از فرار روغن داخل گیربکس باشد یا حتی ایرادات برقی باعث بروز این ایراد می‌شود که باید توسط متخصصین مجموعه گیربکس یار بررسی و عیب یابی شود.

برای دیدن ویدیو زیر به طور صحیح مبع گوشه ویدیو سمت راست را زده تا ویدیو به صورت صحیح در تلفن همراه شما نمایش داده شود.

 

مشخصات گیربکس اتوماتیک 206 (AL4)

گیربکس اتوماتیک 206 (AL4)

خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۶ دارای یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک می باشد این گیربکس با نام انحصاری DP0 به گیربکس AL4 معروف میباشد.
این گیربکس بر روی بسیاری از خودرو های ساخت کشور فرانسه مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل زیاد بودن خودروهای فرانسوی در ایران یکی از پرمصرف ترین گیربکس های اتوماتیک حال حاضر کشور ما به حساب می آید.

برای مثال این گیربکس بر روی خودروهای گروه پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ و پژو ۴۰۷ پژو پارس با موتور TU5 و در گروه خودروسازی رنو در خودروهای مگان و ساندرو و داستر و ال90 و در گروه سیتروئن بر روی سیتروئن C5 و زانتیا اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفته .

در ادامه در رابطه با تعمیرات و انواع خرابی ها و عیب یابی و راه های پیشگیری از خرابی و سرویس و نگهداری گیربکس اتوماتیک 206 یا همان AL4 میپردازیم

سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک 206 – al4

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶
فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶

 

مهمترین نکته در رابطه با سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک 206 یا همان al4 به این نکته می توان اشاره کرد که به دلیل وجود داشتن فیلتر روغن یا صافی روغن این مدل گیربکس اتوماتیک در داخل گیربکس باید بسیار نسبت به تعویض روغن این گیربکس توجه زیادی کرد چراکه در صورت تاخیر در تعویض روغن از تاریخ مشخص شده به مرور زمان روغن گیربکس اتوماتیک 206 کثیف شده و به دنبال آن فیلتر گیربکس اتوماتیک 206 را نیز کثیف میکند و با کثیف شدن فیلتر گرفتگی در فیلتر گیربکس به وجود می آید که این امر با عیوبی مانند ضربه زدن و گاز هرز همراه خواهد بود و برای تعویض این فیلتر باید گیربکس به طور کامل از روی خودرو پیاده شده و به طور کامل اوراق شود که این امر باعث بروز هزینه‌های زیادی برای مالک خودرو می باشد
به همین دلیل توصیه تیم فنی تعمیرگاه تخصصی گیربکس یار به مالکان این خودروها این است که نسبت به تعویض روغن در زمان مشخص حساسیت بیشتری داشته باشند.

هشدار :استفاده از دستگاه ساکشن (مغازههای تعویض روغنی )سبب خرابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 al4 می شود!!!

روغن گیربکس اتومات ۲۰۶

دومین نکته در رابطه با تعویض روغن گیربکس اتومات 206 عدم استفاده از دستگاه ساکشن برای تخلیه کامل حجم روغن در این مدل گیربکس ها می باشد.
زمانی که شما برای تعویض روغن اقدام می کنید با باز کردن پیچ تخلیه تنها نصف حجم روغن که ۳ لیتر از کل شش لیتر حجم روغن داخل گیربکس است خالی می شود و برای خالی کردن کامل حجم روغن باید از دستگاه ساکشن استفاده شود.
در حقیقت زمانی که شما با استفاده از دستگاه ساکشن اقدام به خالی کردن کامل حجم روغن گیربکس می‌کنید با ساکشن و مکش تمامی ضایعات روغن سوخته و رسوبات داخل گیربکس را به داخل فیلتر یا همان صافی روغن گیربکس راهی می کنید و همین باعث گرفتگی یا کیپ شدن فیلتر روغن موجود در گیربکس اتوماتیک 206   شما می شود
بسیاری از مالکان خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک 206  بعد از تعویض روغن با استفاده از دستگاه ساکشن با کارشناسان ما تماس می گیرند و در رابطه با وجود مشکلاتی مانند عدم روان بودن خودرو ،گاز هرز خوردن و ضربه زدن در حین تعویض دنده ها شکایت می کنند.
و تمام این مشکل ها به نسبت مرور زمان به خسارت های زیادی منتهی میشود که ناشی از عدم اطلاع از روش های نگهداری مدل گیربکس اتوماتیک 206   یا همان الفرد میباشد

مجموعه گیربکس یار برای رفع این مشکل بزرگ و تعویض حجم کامل روغن گیربکس اتومات از یک دستگاهی ویژه که بسیار متفاوت با دستگاه ساکشن می باشد بهره می گیرد که هیچگونه آسیبی به فیلتر روغن گیربکس اتومات شما در زمان تعویض روغن وارد نمی شود وبا استفاده از بهترین روغن های با کیفیت و دارای ضمانت ،تمامی روغن داخل گیربکس اتومات را با شستشوی کامل در حضور شما مشتریان محترم تعویض می کند

نکته بسیار مهم در رابطه با سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک AL4 یا 206 :

تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع پژو 206

در گیربکس های اتوماتیک 206 یا همان AL4 یکسری قطعات مصرفی وجود دارند که طبق تعرفه کمپانی سازنده این گیربکس باید پس ازطی 100 الی 160 هزار کیلومتر سرویس گیربکس انجام شود و این قطعات مصرفی تعویض شوند که در صورت عدم توجه به این مسئله بعد از تمام شدن موعد مشخص شده برای سرویس؛ گیربکس با ایرادهایی که در بالا ذکر شد مواجه می‌شود که مالک خودرو بعد از مراجعه به تعمیرگاه و باز کردن گیربکس برای تعمیر علاوه بر پرداخت کردن هزینه‌های مربوط به قطعات مصرفی باید هزینه‌های اضافه تر بابت خسارت ناشی از بی توجهی و عدم سرویس به موقع گیربکس پرداخت کند.

زیرا در صورت عدم سرویس به موقع گیربکس این مسئله باعث خراب شدن دیگر قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک شما نیز می شود.

تعمیر گیربکس اتوماتیک ٢٠٦ آریان

قطعات مصرفی در گیربکس اتوماتیک 206 (AL4):

باند ترمز گیربکس اتوماتیک پژو 206

باند ترمزی گیربکس اتوماتیک AL4 یا 206

در رابطه با باندهای ترمزی باید گفت که عملکرد این بانک ها شبیه به عمل کردن لنت های چرخ می باشد همانطور که لنت ترمز خودروها بعد از پیمایش کیلومتری مشخص تمام می شوند باندهای ترمزی هم بعد از از پیمایش ۱۰۰ الی ۱۶۰ هزار کیلومتر در داخل گیربکس اتومات تمام می شود اما مسئله مهم تر این است که اگر این باندها در زمان مشخص شده تعویض نشود باعث تراشیدن و خراب کردن کاسه ای که داخل آنها قرار گرفته اند میشود مانند لنت ترمزی که تمام شده و دیسک چرخ را میخورد دیسک را خراب میکند.پس مالکان خودروهای دارای گیربکس اتومات که به خودرو خود توجه دارند می بایست این نکات را فراموش نکنند و با سرویس به موقع گیبرکس اتومات خود از هزینه های بسیار بالا جلوگیری نمایند

شیر برقی در تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

شیر برقی گیربکس اتوماتیک AL4 یا 206

در رابطه با شیر برقی ها گیربکس اتومات 206 یا al4 باید گفت که شیر برقی از یک هسته با خاصیت الکترومغناطیسی و یک فنر و یک سیم پیچ یا سلف که قطعه ای برقی است تشکیل شده ،شیر برقی ها بسته وظیفه ی آنها کاربردهای مختلفی در گیربکس اتوماتیک دارند
اما رایج ترین کار شیر برقی ها در گیربکس اتوماتیک باز و بسته کردن مسیر روغن برای درگیر شدن کلاچ ها و تعویض دنده ها می باشد.
و در صورت خرابی آنها گیربکس با ایراد ضربه یا اصطلاحاً تقه مواجه می‌شود.
این شیر برقی ها نقش بسیار کاربردی را در تمامی گیربکس های اتوماتیک ایفا می کنند.

 پیستون ها در گیربکس اتوماتیک 206

پیستون های گیربکس اتوماتیک 206 ،   با همان Al4 با اعمال فشار روغن پشت آن ها باعث درگیری کلاچ ها و تعویض دنده می شوند و جنس لاستیک مانندی دارند که بسته به مرغوبیت روغنی که برای گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود بعد از مدتی خشک شده و نمی تواند صفحات مربوط به خود را به طور کامل فشرده و درگیر کند و باعث هرز گردی یا اصطلاحا بکس و باد کردن در صفحات و سوختن صفحات و در نهایت از سوختن گیربکس میشود

 

فیلتر روغن گیربکس اتومات 206

Gearbox-AL4-OIL-Filter-AL4-206- -sandro-pars

اصلی بودن فیلتر روغن در تمیز سازی و عدم کاهش فشار روغن نقش بسیارمهمی دارد گاهاً تنها تقلبی بودن فیلتر روغن گیربکس اتومات 206 یا AL4 خود به تنهایی میتواند باعث ایراد های بسیاری از جمله سوختن کامل گیربکس شود. گیربکس یار در خصوص کلیه قطعات مصرفی به شما گارانتی می دهد.

توربین گیربکس اتوماتیک ۲۰۶

دوربین یکی دیگر از قطعات گیربکس اتوماتیک است که وظیفه انتقال قدرت بین موتور و گیربکس را بر عهده دارد به علت تخصصی بودن کارکرد توربین به جزئیات آن نمی‌پردازیم اما به طور کل برای فهم بهتر کارکرد این قطعه باید به شما بگوییم زمانی که خودروی شما شروع به حرکت می‌کند این توربین است که قدرت را از موتور گرفته و بگیر بوس و سپس گیربکس به چرخ ها انتقال می‌دهد در صورت خرابی توربین چند اتفاق برای خودروی شما خواهد افتاد اول کاهش شتاب و توان خودرو در ابتدای حرکت و در سربالایی‌ها البته که این مسئله می‌تواند از خراب شدن قطعات مربوط به موتور نیز باشد و باید توسط متخصص گیربکس اتوماتیک در گیربکس یار بررسی شود دیگر ایرادی که ممکن است برای توربین اتفاق بیفتد لرزش در سرعت‌های ۶۰ الی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد سومین ایراد روغن ریزی گیربکس از ناحیه توربین یعنی از بین موتور گیربکس می‌باشد.

توربین گیربکس اتوماتیک ۲۰۶

ساعت گیربکس اتوماتیک ۲۰۶

ساعت گیربکس اتوماتیک یا بلوکه هیدرولیکی یا valve bodies قطعه‌ای است در تمامی گیربکس‌های اتوماتیک که مهم‌ترین وظیفه و حیاتی‌ترین نقش را دارد ساعت گیربکس به این صورت کار می‌کند که زمانی که پمپ روغن یا اور پمپ گیربکس روغن را پمپ کرده آن را  ساعت گیربکس تحویل می‌دهد و ساعت آن را برای عملکرد پیستون‌ها می‌فرستد و با عملکرد پیستون‌ها صفحات کلاچی داخل گیربکس درگیر شده و عمل تعویض دنده در داخل گیربکس اتوماتیک انجام می‌شود در واقع ساعت گیربکس اتوماتیک قلب گیربکس به حساب می‌آید

 

کاربرد دکمه S(اسپرت) در ۲۰۶ اتوماتیک چیست

نمایی از قطعات مهم و مصرفی (کاسه نمد، سنسور، رینگ، پیستون، باند، شافت، شیر برقی و…) داخل گیربکس اتوماتیک AL4

کاسه نمد، سنسور، رینگ، پیستون، باند، شافت، شیر برقی و.. داخل گیربکس اتوماتیک 206 یا al4

 

تلفن تماس:۰۹۱۲۴۸۶۴۰۹۵

نکات مهم در کاهش خرابی گیربکس های اتوماتیک 206 یا AL4:

1.هرگز قبل از توقف کامل ،اهرم دست دنده را روی حالت p قرار ندهید.

2.هرگز قبل از توقف کامل اهرم دستبند را روی حالت دی یا r (از جلو به عقب یا عقب به جلو) نگذارید
3.برای بکسل کردن خودرو خاموش هیچگاه از هل دادن و کشیدن خودرو روی زمین حتی زمانی که گیربکس در حالت N قرار دارد استفاده نکنید.

4.برای خودروهای دیفرانسیل عقب یا4WD حتماً باید از خودروبر هایی که که خودرو را به طور کامل حمل میکنند استفاده شود.
5.هرگز برای کم شدن سرعت خودرو از نگه داشتن دسته دنده گیربکس روی دنده های پایین در حالت دستی استفاده نکنید.
6.به هیچ وجه با دور موتور بالاتر از حد نرمال موتور( زمانی که گیربکس در حالت P یا N قرار دارد) اقدام به شروع حرکت و گذاشتن ناگهانی اهرم دست دنده روی حالت D (لانچ) نکنید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۷

5/5 - (8 امتیاز)

About The Author

سلام محمد طاهری هستم با مدارک برق و مکانیک و تنظیم موتور هودرو های سواری از سازمان فنی حرفه ای کشوری و مدرک بین‌المللی تعمیر گیربکس اتوماتیک و مدرک کارشناسی برق الکترونیک. در خدمت شما برای رفع مشکل گیربکس اتوماتیک خودروی شما...

Comments (6)

    • امیر عزیزی
    • مرداد 28, 1402 at 15:46 ب.ظ

    سلام
    علت داغ شدن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ چیست؟

      • admin
      • شهریور 3, 1402 at 21:09 ب.ظ

      سلام داغ شدن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ می‌تواند از خراب شدن گیربکس ترموستات گیربکس گرفتگی رادیات خودرو عدم کارکرد صحیح واتر پمپ و خرابی فن خنک کننده خودرو باشد در صورت سالم بودن این قطعات بی کیفیت بودن روغن نیز می‌تواند باعث این ایراد باشد

      • سیاوش صادقی
      • آذر 9, 1402 at 14:17 ب.ظ

      سلام ممنون از سایت خوبتون. من ماشینم (۲۰۶ مدل ۹۰)بعد از موتورشویی با کارکرد ۹۷ هزار تا گیربکسش بعد از اینکه ماشین یکم کار کنه و تو ترافیک یا هوا گرم باشه به اصلاح برای شروع حرکت تقه میزنه و برا دنده ۱ به ۲ گاهی اوقات گاز هرز میخوره. چندین جا و نمایندگی نشون دادم و دیاگ زدن و حتی شمع موتور رو عوض کردن و هرکاری بوده کردن باز درست نشده.الان هم میگن گیربکس باید باز شه و ساعت گیربکس عوض شه.روغن گیربکس رو هم برای بار اول دیر عوض کردم و روی کیلومتر ۹۰ عوض کردم که همون موقع ماشین تقه میزد. مناسفانه شهرستان هستم و نمیتونم بیام پیشتون. نظر شما چیه؟

    • علی
    • شهریور 7, 1402 at 15:48 ب.ظ

    سلام
    گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ را هر چند وقت یک بار باید سرویس کرد؟؟

      • admin
      • شهریور 17, 1402 at 15:07 ب.ظ

      سلام گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ را باید از هر ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار کیلومتر برای بار اول و بعد از آن هر ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر سرویس نمود

    • میثم
    • آذر 4, 1402 at 10:11 ق.ظ

    سلام خسته نباشید وقت بخیر

    من ۲۰۶ تیپ ۶ مدل ۸۵ دارم
    ماشینم فقط تا دنده ۳ میره دیگه دنده ۴ نمیشه
    چند روزه اینظوری شده هیچ مشکلی نداشت یهدفعه دیگه دنده ۴ نرفت

نوشتن کامنت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Call Now Button