2023-07-27-18-31-51-117 (1)

تعمیرات تخصصی گیربکس اچ سی کراس مرکز تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس یار انجام می‌پذیرد.

تعمیر گیربکس اچ سی کراس

تعمیر گیربکس اتوماتیک h30 crossایرادات گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس h30 cross

در مقاله زیر به برخی از ایراداتی که ممکن است برای خودروی اچ سی کراس شما بوجود می‌آید می‌پردازیم شما می‌توانید با تماس گرفتن با مرکز تخصصی گیربکس یار و مطرح کردن مشکل خود به طور رایگان از مشاوره و عیب یابی مجموعه گیربکس بهره‌مند شوید.

1.روشن شدن چراغ Sو* به طور همزمان

2.عدم تعویض دنده و سنگین شدن خودرو در حرکت اولیه

3.از کار افتادن کیلومتر خودرو و روشن شدن چراغ اس و برف به طور همزمان(ایراد شایع)

4.ضربه زدن یا اصطلاحا تقه زدن در ابتدای حرکت یا تعویض دنده‌ها

5.گاز هرز خوردن در ابتدای حرکت یا بین تعویض دنده‌ها

6.عدم حرکت به جلو یا عقب و خلاص شدن خودرو

7.نشان ندادن موقعیت دنده در پشت آمپر

8.روغن ریزی از سمت گیربکس کاهش شتاب در سربالایی‌ها

9.لرزش در حرکت بین سرعت ۶۰ الی ۹۰ کیلومتر بر ساعت

و….


مشکل رایج گیربکس h30 cross  اچ سی کراس

یکی از ایراداتی که که بسیار در خودروهای اچ سی کراس به وجود می‌آید روشن شدن چراغ اسپرت یا اس و چراغ اسنو یا برف به صورت همزمان در پشت آمپر است

در این حالت معمولاً عقربه کیلومترشمار خودرو به درستی کار نمی‌کند و سرعت خودرو مشخص نمی‌شود و در این حالت خودرو به دنده ۳ میرود و دیگر عمل تعویض دنده انجام نمی‌شود و به دلیل گیر کردن آن بر روی دنده ۳ خودرو افت شتاب پیدا می‌کند.

در این حالت ممکن است با خاموش و روشن کردن خودرو اچ سی کراس ایراد به طور موقت برطرف شود اما پس از رانندگی کردن برای دقایقی دوباره این حالت مجدداً تکرار می‌شود.

 

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس H30 CROSS

در رابطه با ایراد ضربه زدن یا تقه زدن یا لگد زدن در گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس باید گفت به طور کل در تمامی گیربکس‌های at تق زدن یکی از رایج‌ترین ایرادها می‌باشد مثلاً این تقه زدن می‌تواند در هنگام تعویض دنده دنده ۱ به ۲ یا ۲ به ۳ یا ۳ به ۴ باشد و یا هنگام گذاشتن دنده بر روی دنده عقب یا دنده جلو که هر کدام آنها دلایل جدا از همی دارد در بعضی از مواقع ضربه زدن‌ها می‌تواند به دلیل خرابی قطعاتی باشد که مربوط به گیربکس نیست مثل قطعات موتوری و قطعات بدنه‌ای

به طور مثال در خودروی اچ سی کراس قطعه‌ای به نام دست موتور وجود دارد این قطعه که شامل سه عدد و در بعضی از خودروها شامل ۴ عدد می‌باشد وظیفه نگهداری موتور و گیربکس را بر روی اتاق خودرو دارد زمانی که دسته موتورهای خودرو به دلیل مستهلک شدن و کارکرد زیاد خراب شده و یا پاره می‌شوند خودرو هنگام تعویض دنده و یا هنگامی که خودرو را در دنده دی یا آر قرار می‌دهیم ضربه‌ای به اتاق وارد می‌کند زیرا موتور و گیربکس بر روی اتاق ول شدند و دیگر استحکام لازم روی اتاق را ندارند

دسته موتور

همونطور که در تصویر بالا می‌بینید دست موتور شامل یک قطعه فلزی و یک قطعه لاستیکی هست زمانی که بعد از طی هزارن کیلومتر و گذر سال‌ها دست موتور مستهلک شده کم کم شروع به پاره شدن قسمت لاستیکی که به موتور گیربکس وصل است میکند و ارتباط موتور گیربکس با بدنه دچار مشکل خواهد شد.

در ادامه با دیدن ویدیوی زیر کارکرد دسته موتور را به طور کامل ببینید.

مشخصات گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس h30 cross

تعمیر گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس خودرو اچ سی کراس مجهز به یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت از نوع at می‌باشد که این گیربکس مشابه گیربکس ۴ سرعته تویوتا یاریس میباشد در واقع گیربکس اچ سی کراس کپی شده میباشد شرکت‌های خودروسازی چینی از روی گیربکس آیسین ژاپن که بر روی خودرو تویوتا یاریس یا کرولای قدیمی نصب شده می باشد

گیربکس از لحاظ کیفیت بین گیربکس‌های خودروهای چینی جزو گیربکس‌های با نسبتا کیفیت به حساب می‌آید و از لحاظ عملکرد نسبت به گیربکس ۴ سرعته al4 که بر روی خودروهای پژو(۲۰۶/۲۰۷/۴۰۷) رنو(ساندرو ال۹۰ مگان) و سیتروئنc5 نصب شده کیفیت تعویض دنده بهتری دارد

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک H30 CROSS

گیربکس اچ سی کراس با حجم ۶ لیتر روغن از نوع روغن هیدرولیک می‌باشد که عمدتاً روغن آن به رنگ قرمز هست.

برای تعویض روغن گیربکس اچ سی کراس دو روش پیشنهاد می‌شود یک روش به طور ۶ لیتر کامل و یک روش به طور نصفه از پیچ تخلیه.

اگر می‌خواهید روغن خود را به طور کامل تعویض کنید باید هر ۳۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن نمایید توجه داشته باشید برای تعویض روغن به طور کامل از دستگاه ساکشن استفاده نکنید زیرا تجربه ثابت کرده که استفاده از دستگاه ساکشن احتمال آسیب رساندن به گیربکس اتوماتیک شما را دارد.

۱ به دلیل گرفتگی و کیپ شدن فیلتر

۲ به دلیل آسیب رساندن به اویل پمپ گیربکس ۳ به دلیل اینکه گیربکس‌های اتوماتیک ذاتاً پس از تعویض روغن اگر ایرادی داشته باشند آن ایراد را نمایان خواهند کرد.

که احتمال بروز این ایراد پس از تعویض روغن توسط دستگاه ساکشن بسیار زیاد می‌باشد.

ما در مجموعه تخصصی گیربکس یار تعویض روغن را توسط روشی منحصر به فرد انجام می‌دهیم که دیگر از دستگاه ساکشن استفاده نخواهد شد و روغن گیربکس به طور کامل تعویض خواهد شد بدون کمترین ریسک و آسیب به گیربکس.

روش دوم تعویض روغن برای گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس تعویض از طریق پیچ تخلیه می‌باشد. در این روش به دلیل اینکه هنگام تخلیه از پیچ تخلیه نصف روغن خالی شده و نصف دیگر آن داخل گیربکس می‌ماند برای تعویض به جای ۳۰ هزار کیلومتر باید ۱۵ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن نمود.

در هنگام تعویض روغن حتماً به مرغوبیت روغن و جنس روغن و فرمول شیمیایی روغن دقت زیادی کنید زیرا امروزه در بازار روغن‌های تقلبی بسیار زیاد شده‌اند و استفاده از روغن تقلبی پس از طی چند هزار کیلومتر خاصیت خود را از دست داده اند و در گیربکس گریس یا به حالت چسب در می‌آیند و باعث آسیب‌های جدی به گیربکس شما خواهند شد که گیربکس در ابتدا با روشن شدن چراغ اس و برف که همان چراغ چک گیربکس می‌باشد شروع به بروز ایراد می‌نماید و سپس به طور کل از حرکت و کار کردن باز می‌ایستد و خودروی شما دیگر در دنده D یا R جلو یا عقب نمی‌رود.

شیر برقی گیربکس اچ سی کراس

در گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس قطعه‌ای به نام شیر برقی وجود دارد که کار این قطعه باز و بسته کردن مسیر روغن و تنظیم فشار روغن برای درگیر شدن کلاچ‌ها و تعویض دنده می‌باشد در صورت خرابی‌های قطعه چراغ اس و برف در کنار نمایشگر دنده چشمک زن می‌شود و در اکثر مواقع با خاموش و روشن کردن خودرو به طور موقت این حالت برطرف خواهد شد.

هزینه ی تعمیر گیربکس اتوماتیک h30 cross

هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک کراس با توجه به نوع ایراد متغیر می‌باشد این هزینه‌ها می‌تواند برقی مربوط به ایرادات برقی یا مکانیکی باشد و ایرادات مکانیکی به دو دسته تقسیم می‌شود ایراداتی روی کار تعمیر شده و نیاز به باز شدن کامل گیربکس نیست و ایراداتی که که برای آن باید گیربکس به طور کامل از خودرو باز شود که این نوع تعمیر هزینه بیشترین نسبت به ایرادات قبلی دارند و زمانبرتر هستند زیرا جدی‌تر و اساسی‌تر می‌باشد در کل  اعلام هزینه نیازمند به عیب یابی صحیح خودرو می‌باشد و به نسبت نوع ایراد هزینه متفاوت است و با توجه به نوسانات قیمت قطعات خودرو و بازار ارز هزینه تعمیرات در حال تغییر است برای اطلاع از هزینه تعمیر خودروی خود باید به تعمیرگاه تخصصی گیربکس یار مراجعه فرمایید و بعد از عیب یابی که به صورت رایگان انجام می‌شود هزینه و زمان تعمیر اعلام خواهد شد.

مشاوره ی فنی:مهندس طاهری

۰۹۱۲۴۸۶۴۰۹۵

۰۹۳۹۴۸۶۲۹۷۰

کاربرد دکمه های H30CROSS

کاربرد دکمه ی O/D در اچ سی کراس H30CROSS

 

دکمه O/D در گیربکس اچ سی کراس

با زدن دکمه اوردرایو در گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس شما در واقع دارید دور خروجی بیشتری از گیربکس نسبت به دور ورودی می‌گیرید و خودرو به سبک‌ترین دنده منتقل خواهد شد برای مثال در گیربکس اتوماتیک اچ دی کراس ‌ترین دنده ۴ می‌باشد که خودرو حتی زمانی که در دنده ۳ باشد با زدن دکمه اوردرایو به دنده ۴ رفته سبک‌تر می‌شود به همین دلیل خودرو در سرعت های بالا با دور موتور پایین‌تری حرکت خواهد کرد.

کاربرد دکمه اوردرایو در اچ سی کراس بیشتر در جاده ها و اتوبان‌ها می‌باشد که شما نیاز به گشتاور زیادی ندارید و میخواهید با سرعت زیاد  به یک مسیر ادامه دهید و در این حالت دور موتور به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید این مسئله باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش صدای موتور و همچنین ایجاد شرایط مطلوب‌تری برای سرنشینان می‌شود.

در ضمن زمانی که نیاز به معکوس کشیدن و سرعت گرفتن و دریافت گشتاور بیشتری از موتور دارید مثلاً در سر بالایی‌ها باید دکمه O/D را خاموش کنید زیرا کاربرد این دکمه در جاده‌های صاف و کفی می‌باشد.

در واقع کاربرد اصلی دکمه اوردرایو کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک موتور به دلیل کاهش دور موتور و کاهش استهلاک گیربکس  دلیل عدم تعویض دنده‌های مکرر می‌باشد.

کاربرد دکمه S در گیربکس اچ سی کراس H30 CROSS

دکمه s در گیربکس h30 cross

 

در خودروهای اچ سی کراس بر روی قاب دستنده دکمه‌ای وجود دارد که حرف اس انگلیسی بر روی آن نقش بسته اما کاربرد این دکمه چیست با فشار دادن دکمه اس خودرو شما به حالت اسپرت میرود حالت اسپرت حالتی است که خودرو حالت مسابقه  به خود می‌گیرد. و بیشترین گشتاور را هنگام تعویض دنده از پیشرانه یا موتور خودرو خواهد گرفت.

این به این معنی است که زمانی که شما پای خود را روی پدال گاز فشار داده با کوچک‌ترین اشاره به پدال گاز خودرو معکوس کشیده در بالاترین دور موتور اقدام به تعویض دنده می‌کند و این باعث آن می‌شود که بیشترین توان از موتور گرفته شود و خودرو با شتاب و سرعت بیشتری به جلو حرکت کند.

با فعال کردن دکمه اس با توجه به اینکه قدرت بیشتری از موتور گرفته می‌شود و در دور موتورهای بالاتر دنده عوض می‌شود کلاچ‌های داخل گیربکس با استهلاک بیشتری روبرو هستند که این مسئله در دراز مدت باعث بالا رفتن مقدار کمی از استهلاک گیربکس خواهد شد.

کاربرد دکمه برف در گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس/H30 cross

کاربرد دکمه برف در گیربکس اچ سی کراس

دکمه دیگری که بر روی دستنده خودرو اچ سی کراس وجود دارد دکمه‌ای به شکل برف می‌باشد همانطور که از شکل این دکمه مشخص است این دکمه مربوط به فصل زمستان می‌باشد اما کاربرد این دکمه چیست ؟

زمانی که دکمه برف را فشار می‌دهیم امت برف در پشت آمپر روشن می‌شود و با روشن شدن آلارم برف در پشت آمپر خودروی شما هنگام شروع حرکت در دنده سبک‌تری می‌رود یعنی به جای اینکه با دنده یک شروع کند با دنده ۲ شروع به حرکت می‌کند این باعث می‌شود هنگام گاز دادن به خودرو زمانی که جاده برفی یا یخبندان است چرخ‌ها هنگام شروع اولیه بوکس و باد نکند و خودرو آرام‌تر شروع به حرکت بکند و در جای خود گیر نکند.

نگهداری گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس/H30 Cross

❗️به یاد داشته باشید زمانی که خودروی اچ سی کراس شما به هر دلیلی نیاز به بوکسل داشت باید محور جلو و یا چرخ‌های جلو را به طور کامل از روی زمین بلند کنید و آن روی زمین کشیده نشود زیرا زمانی که خودرو خاموش است و شما اقدام به کشیدن خودرو بر روی چهار چرخ بر روی زمین می‌کنید این کار باعث می‌شود روغن به کلاچ‌های گیربکس شما نرسد و باعث قفل کردن گیربکس یا رسیدن آسیب‌های جدی به گیربکس اتوماتیک خودروی شما شود.

 

❗️ در ترافیک‌ها سعی کنید خودروی اچ سی کراس خود را از حالت درایو خارج نکنید و برای ترافیک‌های زیر ۲ الی ۳ دقیقه ماشین شما در دنده درایو باقی بماند زمانی که شما در هر بار توقف خودروی خود را خلاص می‌کنید کلاچ‌ها داخل گیربکس رهاد می‌شود و غیر فعال و هر بار که دنده را درایو  می‌کنید و خودرو خود را در دنده D می‌گذارید کلاچ‌ها را مجدداً درگیر کرده و فعال می‌کنید. که در نتیجه این کار در دراز مدت باعث بالا رفتن ستهلاک کلاچ‌ها پیستون‌ها و شیر برقی‌های داخل گیربکس خواهد شد.

 

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

About The Author

سلام محمد طاهری هستم با مدارک برق و مکانیک و تنظیم موتور هودرو های سواری از سازمان فنی حرفه ای کشوری و مدرک بین‌المللی تعمیر گیربکس اتوماتیک و مدرک کارشناسی برق الکترونیک. در خدمت شما برای رفع مشکل گیربکس اتوماتیک خودروی شما...

Comments (4)

    • علی احمدی
    • مرداد 28, 1402 at 15:41 ب.ظ

    سلام
    روغن گیربکس h30 کراس را چند وقت یکبار تعویض کنیم
    شما روغن دارید؟

      • admin
      • شهریور 3, 1402 at 21:11 ب.ظ

      سلام وقت بخیر روغن گیربکس را میتوان هر ۳۰ هزار تا به طور کامل که ۶ لیتر می‌باشد و هر ۱۵ هزار تا از پیچ تخلیه که تقریباً ۳ لیتر می‌باشد تعویض نمود

  1. درود
    گیربکس اتوماتیک از سی کراس من به مشکل خورده چراغ گیربکس روشن میشه علت چیست؟

      • admin
      • شهریور 3, 1402 at 20:52 ب.ظ

      درود
      روشن شدن چراغ چک گیربکس اتوماتیک اچ سی کراس دلایل بسیار زیادی دارد به این صورت که هر ایراد برقی یا مکانیکی در داخل گیربکس اتوماتیک به وجود بیاید چراغ گیربکس روشن خواهد شد و دلیل روشن شدن آن باید توسط دستگاه دیاگ بررسی شده و عیب یابی شود و خطای ثبت شده داخل کامپیوتر گیربکس بررسی شود

نوشتن کامنت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Call Now Button