IMG-20230828-WA0003

گیربکس اتوماتیک یک سیستم هیدرولیکی می‌باشد که عملکرد اصلی آن توسط روغن مدیریت می‌شود در واقع روغن گیربکس اتوماتیک مهمترین نقش را ایفا می‌کند و روش تعویض روغن گیربکس اتوماتیک میتواند باعث بروز ایراداتی در گیربکس شود،در ادامه تمامی مسائل مربوط به روغن گیربکس که میتواند به شما کمک کند را تشریح کرده ایم.

فهرست مطالب نمایش

آسیب‌ های روغن تقلبی گیربکس اتوماتیک

●کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک 

●کثیف بودن روغن گیربکس اتوماتیک 

●مناسب نبودن روغن برای گیربکس

●بی کیفیت بودن روغن یا تقلبی بودن آن

مشاوره رایگان : مهندس طاهری 09124864095

موارد بالا می‌توانند باعث بروز ایراداتی در گیربکس اتوماتیک شده که برطرف کردن و جبران آن مستلزم هزینه‌های گزاف و سنگین برای مالک خودرو باشد.

ما به عنوان تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک قصد داریم با راهنمایی شما عزیزان در انتخاب روغن و روش تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باعث جلوگیری از خسارات و هزینه‌های بیهوده برای شما باشیم.

 

کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک

همچنین اثراتی که ممکن است به دلیل کمبود روغن و یا روغن ریزی و یا استفاده از روغن تقلبی بی‌کیفیت به خودرو شما وارد شود را مورد بررسی قرار دهیم، چرا که بعضی از ایرادها با تعویض روغن و فول کردن حجم روغن برطرف خواهند شد و نیاز به تعمیر گیربکس نخواهند داشت برای مثال یکی از دلایل  خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک و یا تقه زدن گیربکس کثیفی روغن است.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

 

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به نحوه تعویض آن بستگی دارد که آیا شما قصد دارید روغن گیربکس اتوماتیک خود را به طور کامل تعویض کنید یا به طور نصفه منظور از به طور نصف این است که تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چند روش دارد اگر شما مثل موتور یا پیشرانه که زیر خودرو پیچ تخلیه آن را باز کرده روغن را خالی می‌کنید و از بالا روغن نو را داخل آن می‌ریزید اقدام به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک کنید

در واقع از روش تعویض نصفه روغن استفاده کردید زیرا در صورت باز کردن پیچ تخلیه گیربکس اتوماتیک تقریباً نصف حجم روغن آن تخلیه شده و نصف دیگر آن داخل ریسک باقی می‌ماند در ادامه ‌های تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را برای شما توضیح داده‌ایم اما زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک از پیچ تخلیه یا به صورت نصفه هر ۱۵ هزار کیلومتر و برای تعویض روغن به طور کامل هر ۳۰ هزار کیلومتر باید اقدام کرد.

شاید برخی به شما بگویند هر ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک کنید اما توصیه ما به شما این است که برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک فقط و فقط از متخصص گیربکس اتوماتیک سوال و مشورت کنید نه تعویض روغنی یا روغن فروش و یا مکانیکی‌های غیر متخصص و یا حتی نمایندگی ها زیرا به دلیل حساسیت بالای گیربکس اتوماتیک روی تمیزی روغن نباید هیچ وقت ریسک خراب شدن گیربکس را به خاطر دیر عوض کردن روغن پذیرفت حتی اگر بهترین روغن موجود در بازار را نیز استفاده کرده باشین.


نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون دستگاهتعویض روغن گیربکس اتوماتیک به دو صورت انجام می‌شود در ابتدا نسبت به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید نکته‌هایی را خدمت شما عزیزان بگویم که دانستن آن برای هر انسانی که مالک خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک است لازم و ضروری است زیرا در صورت عدم رعایت آنها میتواند باعث بروز خسارات سنگینی برای شما عزیزان باشد.

روش اول برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک روش تعویض از پیچ تخلیه می‌باشد در این روش در بسیاری از خودروها نصف یا نصف بیشتر روغن تخلیه می‌شود اما معمولاً نصف روغن در داخل گیربکس می‌ماند این روش روشی است که روش مورد توصیه ی شرکت‌های سازنده گیربکس اتوماتیک است به این دلیل که کمترین ریسک و احتمال برای آسیب رسیدن به گیربکس را دارد.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور این تعویض روغن مفید است در صورتی که نصف حجم روغن تخلیه می‌شود در جواب به این سوال باید گفت زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به طور کامل ۳۰ هزار کیلومتر می‌باشد اما زمانی که شما قصد تعویض روغن از طریق پیچ تخلیه را دارین میتوانید باید به جای ۳۰ هزار کیلومتر هر ۱۵ هزار کیلومتر یعنی نصف زمان مشخص شده برای تعویض روغن اقدام نمایید در این حالت هم هزینه تعویض روغن برای شما کمتر خواهد شد چه از لحاظ اجرت تعویض چه از لحاظ مقدار روغن.

در ادامه روش تعویض کامل روغن را برای شما توضیح خواهیم داد.

روش های تخلیه روغن گیربکس اتومات

دومین روش تعویض روغن گیربکس اتوماتیک روشی است که در آن تمامی حجم روغن گیربکس اتوماتیک تعویض خواهد شد  این روش به دو صورت انجام خواهد شد روش بدون دستگاه توسط متخصص گیربکس اتوماتیک و روشی که با استفاده از دستگاه ساکشن که معمولاً در تعویض روغنی‌ها و تعمیرگاه‌های غیر تخصصی انجام می‌شود اقدام به تعویض روغن می‌کند اما نکته حائز اهمیت در استفاده از دستگاه ساکشن این است که در روش استفاده از دستگاه ساکشن احتمال آسیب زدن به گیربکس اتوماتیک خودرو شما را بسیار  زیاد است.

آسیب های دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک !

دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیکدر گیربکس اتوماتیک به دلیل استهلاک قطعات مصرفی بعد گذشت یک سال از تعویض روغن جرم و کثیفی داخل گیربکس وجود می‌آید.

وقتی که اقدام به تعویض روغن گیربکس با دستگاه ساکشن می‌کنیم دستگاه ساکشن مثل یک جاروبرقی تمام جرم‌های بسته شده بر دیواره‌ها و روی قطعات گیربکس را جمع کرده و با روغن خارج میکند در مسیر خروج روغن فیلتر روغن گیربکس وجود دارد و کثیفی‌ها و جرم‌ها از فیلتر روغن عبور داده می‌شود در نتیجه باعث گرفتگی و کیپ شدن فیلتر روغن گیربکس خودرو شما خواهد شد. به همین دلیل ممکن است بعد از تعویض روغن با کاهش فشار روغن و تقه زدن گیربکس و یا گاز هرز خوردن آن مواجه شوید.

و در بسیاری از خودروها مثل خودروهای هیوندا و کیا رنو و پژو چهار دنده  MVM ها با گیربکس سی‌وی‌تی فیلتر روغن داخل گیربکس و توی دل گیربکس وجود دارد در نتیجه امکان تعویض آن به راحتی وجود ندارد و برای تعویض آن باید گیربکس به طور کامل باز شود که این مسئله با هزینه بالای ۵ میلیون تومان و خواب خودرو به مدت بیشتر از یک روز در  تعمیرگاه همراه است.

نحوه تعویض روغن گیربکس بدون دستگاه

ما در مجموعه گیربکس‌ها بدون استفاده از دستگاه ساکشن و با روشی منحصر به فرد روغن گیربکس شما را تعویض خواهیم کرد در ویدیو فوق تعویض روغن در مجموعه ما را مشاهده فرمایید که با کمترین ریسک خرابی آسیب به گیربکس شما انجام می‌شود.

در این روش روغن گیربکس اتوماتیک با فشار روغن اویل پمپ گیربکس  خودرو بدون استفاده از دستگاه خارج می‌شود جوری که انگار خودرو در حال کارکرد طبیعی خود است و با استفاده از ابزار مخصوص راهی برای خروج روغن باز می‌شود یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این روش این است که هنگام استفاده از دستگاه ساکشن وقتی روغن مکیده یا ساکشن می‌شود تمامی حجم روغن از داخل گیربکس بیرون کشیده می‌شود.

در نتیجه روغنی که داخل اویل پمپ(پمپ روغن) گیربکس هست بیرون کشیده می‌شود و زمانی که روغن داخل گیربکس تزریق می‌شود روغن بلافاصله داخل اویل پمپ گیربکس نمی‌رود به همین دلیل زمانی که استارت میزنیم و خودرو را روشن می‌کنیم برای چند ثانیه اویل پمپ گیربکس بدون روغن کار می‌کند که این مسئله با احتمال آسیب رسیدن به اویل پمپ گیربکس همراه است.

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک از طریق پیچ تخلیه زیر ۲۰۰ هزار تومان است و هزینه تعویض روغن گیربکس اتومات با استفاده از روش منحصر به فرد در تعمیرگاه گیربکس یار باتوجه به مزیت‌های آن برابر با هزینه تعویض روغن با دستگاه ساکشن می‌باشد.

که در صورت خرید روغن در خود مجموعه با تخفیف ۵۰ درصدی تعویض روغن همراه خواهد بود.

روغن مناسب انواع گیربکس های اتومات

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

 

خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک بسته به نوع گیربکس خود روغن‌های متفاوتی دارند.

برای مثال روغن گیربکس های CVT با روغن گیربکس‌های DCT (دابل کلاچ) یا روغن گیربکس‌های AT متفاوت است این تفاوت هم در فرمول شیمیایی و هم در رنگ آنها مشهود است.

پس در نتیجه اول از هر چیز باید نوع گیربکس خودروی خود را بشناسیم تا بتوانیم برای آن روغن مناسب تهیه کنیم معمولاً با یک سرچ ساده در اینترنت در رابطه با مشخصات فنی خودرو خود می‌توانیم نوع گیربکس آن را متوجه شویم.


انواع روغن گیربکس اتومات 

روغن گیربکس اتوماتیک به دلیل متفاوت بودن �ختار گیربکس‌های اتوماتیک و قطعات داخلی با یکدیگر از لحاظ فرمول شیمیایی خاصیت‌های آن متفاوت هستند روغن گیربکس اتوماتیک به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. روغن گیربکس اتوماتیک AT
  2. روغن گیربکس اتوماتیک  DCT
  3. روغن گیربکس اتوماتیک CVT

روغن گیربکس ATF

روغن گیربکس اتوماتیک از نوع AT روغنی است که غالباً رنگ آن زرد یا قرمز می‌باشد و فرمول شیمیایی آن متناسب با صفحه ها و کلاچ‌های داخل گیربکس ساخته شده است که شامل خودروهای هیوندا کیا ۴ سرعت ۵ سرعته و ۶ سرعته که معمولاً رنگ روغن آنها به صورت قرمز و گیربکس چهار سرعته ی  خانواده رنو و ۴ سرعته خانواده پژو (AL4) و گیربکس‌های شش سرعته بی‌ام‌و ۵ سرعته و ۷ سرعته بنز که معمولا رنگ آنها به صورت زرد میباشد.

روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس CVT

روغن گیربکس اتوماتیک سی وی تی برای جعبه دنده‌های اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) در انواع تسمه‌ای و زنجیره‌ای مناسب است مورد استفاده قرار می‌گیرد روغن گیربکس سی وی تی یک سیال انتقال نیروی اتوماتیک که در تولید آن از مواد افزودنی با کارایی بالا استفاده شده است و به دلیل تولید زیاد دما و حرارت معروف است و به همین دلیل روغن آن باید در برابر دما و حرارت نسبت به سایر گیربکس‌ها مقاوم باشد.

مزایا:

  1. حفظ پایداری در دمای بالا و محافظت از گیربکس
  2. ضریب ایمنی بالا و حفظ کیفیت در کارکرد بالا
  3. پایداری حرارتی بالا و سیالیت بالا در دمای پایین

روغن گیربکس DCT (دابل کلاچ)

روغن گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ یا دی سی تی روغنی است که نسبت روغن‌های گیربکس‌های cvt و at غلیظ‌تر می‌باشد یا ویسکوزیته بیشتری دارد را گیربکس‌های دبل کلاچ مانند گیربکس‌های دنده‌ای از دنده و ماهک استفاده شده.

در روغن گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ از مواد افزودنی منحصر به فرد استفاده شده به طوری که سرعت تعویض دنده را بالا می‌برد جوری که راننده تعویض دنده را احساس نکند

مزایای روغن گیربکس DCT

  1. محافظ قوی برای گیربکس
  2. جلوگیری از سایدگی دنده‌ها
  3. بالاترین عملکرد ضد لرزشی
  4. مقاومت در برابر اکسیدان
  5. پایداری حرارتی

قیمت روغن گیربکس اتوماتیک

قیمت روغن گیربکس اتوماتیک با توجه به کیفیت آن و نوع روغن و شرکت تولید کننده از لیتری ۳۰۰ هزار تومان تا لیتری ۶۰۰ هزار تومان متغیر می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر تماس گرفته و مدل و نام خودروی خود را اعلام فرمایید تا قیمت دقیق را دریافت نمایید

مهندس طاهری 09124864095

بهترین روغن گیربکس اتوماتیک

دوستان در رابطه با نگرانی شما عزیزان برای پیدا کردن روغن گیربکس اتوماتیک با کیفیت و خوب باید بگویم که متاسفانه در کشور ما با توجه به گران بود روغن گیربکس اتومات نسبت به سایر روغن‌های دیگر، بسیاری از افراد سودجو اقدام به تولید روغن‌های تقلبی کرده‌اند در بعضی از موارد حتی متخصصین گیربکس اتوماتیک نیز نمی‌توانند از روی جلد روغن متوجه اصلی یا تقلبی بودند آن شوند و تنها راه تشخیص این مسئله بردن روغن به آزمایشگاه و انجام آزمایشات مربوطه می‌باشد که معمولاً هیچ کدام از ما در هنگام خرید روغن این کار را انجام نمی‌دهیم و به حرف فروشنده که روغن خوب است اکتفا می‌کنیم .

توصیه ما به شما به عنوان متخصص گیربکس اتوماتیک برای خرید روغن این است که روغن را از مراکزی مثل تعمیرگاه‌ها خریداری کنید برای مثال مجموعه گیربکس یار به عنوان یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک و نه تعویض روغنی اقدام به تعمیرات گیربکس‌های اتوماتیک با ضمانت میکند در نتیجه برای سلامت و ایمنی کار خود باید از روغن درجه یک استفاده کند مجموعه ما روغن‌های گیربکس اتوماتیک را بدون واسطه مستقیم از خود شرکت تولید کننده با ضمانت کتبی تهیه می‌کند.

و به شما این اعتماد را می‌دهد که در صورت تغییر حالت و تغییر خاصیت روغن مثل چسب شدن یا گریس شدن و یا سفت شدن روغن که بعد از مدتی باعث آسیب رسیدن به گیربکس خودرو شما خواهد شد خسارت شما عزیزان را جبران کند. کاری که هیچ تعویض روغنی برای شما انجام نخواهد داد زیرا ما بهترین روغن‌ها را تهیه کرده و چندان به دنبال سود تعویض روغن مثل تعویض روغنی‌ها و یا فروشگاه‌های روغن نیستیم علاوه بر آن مجموعه گیربکس یار با بهترین شیوه تعویض روغن بدون دستگاه ساکشن( که می‌تواند باعث آسیب رسیدن به گیربکس شما باشد) مطلوب‌ترین خدمات را به شما ارائه خواهد داد.

روغن گیربکس هیوندای

اسم روغن و کیفیت آن می‌تواند نسبت به تعداد دنده‌های آن گیربکس متفاوت باشد به طور مثال برای گیربکس‌های ۴ سرعته هیوندای یا چهار سرعته تویوتا میتوان روغن ATF چهار خط، و برای گیربکس‌های ۵ سرعت از ATF پنچ خط و برای گیربکس‌های ۶ سرعته از ATF شیش خط استفاده کرد. که معمولاً رنگ آن قرمز می‌باشد.

 

روغن گیربکس اتوماتیک پژو و رنو

پژوهای موجود در ایران پژو ۲۰۶ ، ۲۰۷ ، ۴۰۷ و ۲۰۰۸ می‌باشد که به جز پژو ۲۰۰۸ که از یک گیربکس ۶ سرعته بهره می‌برد گیربکس پژو ۲۰۶ پژو ۲۰۷ پژو ۴۰۷ یک گیربکس ۴ سرعته با نام انحصاری al4 می‌باشد.

در رابطه با گیربکس‌های رنو باید گفت تمامی گیربکس‌های چهار سرعته مثل گیربکس خودرو رنو ساندرو داستر مگان ال ۹۰ سیمبول همه از نوع گیربکس al4 می‌باشند اما رویی مثل خودروی رنو کولئوس دارای گیربکس سی‌وی‌تی تالیسمان دارای گیربکس دبل کلاچ سافران گیربکس دبل کلاچ میباشد.

در ادامه برای هر کدام از این خودرو روغن حجم روغن و زمان تعویض را توضیح خواهیم داد.

روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۷

روغن گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۷ (گیربکس های ۴ سرعته پژو و رنو) روغن AL4 می‌باشد برای شما توضیح خواهیم داد که روغن آلفور چه روغنی است.

روغن گیربکس اتوماتیک Al4: روغن گیربکس اتوماتیک آل فور ترکیبی از مواد پایه سنتتیک و مواد افزودنی بسیار خاص که در روانکاری قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک و در دمای بالا بسیار مناسب است.

این روغن در گیربکس‌های اتوماتیک پیشرفته که از سوی خودروسازان توصیه می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزیت‌های روغن گیربکس اتوماتیک AL4:

1.روانکاری مناسب در درجه حرارت بالا و افزایش طول عمر قطعات.

2. کاهش درجه حرارت قطعات داخلی گیربکس

3. کاهش خاک در قطعات داخلی گیربکس

4.مقاومت در برابر اکسیداسیون و تبخیر

5. محافظت در برابر رسوبات،تبخیر و زنگ زدگی

تعویض روغن گیربکس ۲۰۷ که مشابه ۴۰۷ و ۲۰۶ نیز هست با استفاده از روش منحصر به فرد گیربکس یار تعویض کامل ۶ لیتر روغن همراه با شستشو

روغن گیربکس اتوماتیک 407

خودرو پژو 407 دارای گیربکس ۴ سرعته AL4 می‌باشد. که مشابه پژو ۲۰۷ می‌باشد برای اطلاعات مربوط به روغن پژو ۲۰۷ را مطالعه کنید

 

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶

گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ یک گیربکس چهار سرعته با نام انحصاری DPO یا al4 است.

این گیربکس با گیربکس ۴ سرعته پژو ۲۰۷ کاملا یکسان است و تمام توضیحات را نسبت به روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ دو پاراگراف بالاتر در قسمت روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۷ توضیح داده‌ایم.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09124864095

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساندرو

گیربکس اتوماتیک ساندرو یک گیربکس با چهار دنده رو به جلو و یک دنده رو به عقب می‌باشد.

به همین دلیل باید روغنی که در گیربکس آن مورد استفاده قرار می‌گیرد منحصر به همین گیربکس باشد روغن گیربکس ساندرو در بازار معمولاً به رنگ زرد می‌باشد اما ممکن است نسبت به رنگدانه‌ای که شرکت سازنده داخل آن روغن می‌ریزد به رنگ قرمز نیز در بازاریافت شود اما در واقع مهم فرمول شیمیایی آن روغن است.

گیربکس رنو ساندرو رنو داستر رنو سیمبول رنو ال ۹۰ پژو ۲۰۷ پژو ۲۰۶ پژو ۴۰۷ همگی از یک مدل (AL4) هستند.

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساندرو

روغن گیربکس اتوماتیک به دلیل گران بودن بسیار مورد توجه سودجویان و کلاهبرداران بوده و تقلبی آن بسیار در بازار وجود می‌باشد به همین دلیل هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساندرو بسته به نوع روغن و یفیت روغن و روش تعویض از یک میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان نوسان می‌کند

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ال۹۰

در رابطه با روغن گیربکس اتوماتیک ال نود میتوان گفت که روغن این گیربکس را باید هر ۳۰ هزار کیلومتر تعویض نمود روغن این گربکس از نظر تحمل دما و حرارت باید در رده استانداردهای جهانی باشد زیرا در صورت نامرغوب بودن این روغن گیربکس اتوماتیک خودرو ال ۹۰ داغ کرده و در عملکرد آن دچار مشکل خواهد شد برای اطلاعات بیشتر به تعمیر گیربکس ال نود اتومات مراجعه کنید

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سیمبل

رنو سیمبل از گیربکس al4 بهره میبرد

و هر ۳۰ هزار کیلومتر باید روغن آن تعویض شود.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تعمیرات گیربکس اتومات رنو سیمبل به صفحه تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو سیمبل مراجعه کنید.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک مگان

روغن گیربکس مگان اتومات باید هر ۳۰ هزار کیلومتر به طور کامل تعویض گردد هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک مگان از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان می‌کند که آن بستگی به نوع روغن و کیفیت روغن مورد استفاده دارد

5/5 - (1 امتیاز)

About The Author

سلام محمد طاهری هستم با مدارک برق و مکانیک و تنظیم موتور هودرو های سواری از سازمان فنی حرفه ای کشوری و مدرک بین‌المللی تعمیر گیربکس اتوماتیک و مدرک کارشناسی برق الکترونیک. در خدمت شما برای رفع مشکل گیربکس اتوماتیک خودروی شما...

نوشتن کامنت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Call Now Button