مجموعه گیربکس یار به عنوان تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک تعويض روغن گیربکس اتومات با دستگاه را پیشنهاد نمیکند.
برخلاف تصور بسیاری از دارندگان خودروی اتوماتیک دستگاه ساکشن باعث بروز ایرادات و آسیبهایی به گیربکس اتوماتیک میشود که برای فهمیدن دلیل این موضوع ویدیوهای زیر را مشاهده فرمایید و مطالب را مطالعه کنید.
آسیب های استفاده از دستگاه ساکشن
۱. زمانی که از دستگاه ساکشن برای تخلیه روغن استفاده میکنیم این دستگاه به دلیل مکشی که دارد ها و کثیفیهای داخل گیربکس را نیز با خود به بیرون گیربکس میکشد اما در سر راه خروج روغن صافی روغن گیربکس اتوماتیک وجود دارد زمانی که از ساکشن استفاده میشود این کثیفیها و آشغالهای داخل گیربکس به داخل صافی کشیده میشوند و در بسیاری از مواقع باعث گرفتگی فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک میشوند و در صورت کیپ شدن فیلتر خودروی شما با ضربه یا گاز هرز تعویض دنده میکند و در مواردی باعث روشن شدن چراغ چک گیربکس اتوماتیک میشود.
۲. عدم توانایی دستگاه ساکشن در فول کردن روغن گیربکس اتوماتیک این دستگاه به دلیل اینکه خود روغن تمیز را به داخل گیربکس تزریق میکند و از طرفی روغن کثیف را میکشد در هنگام فول کردن روغن ناتوان است ضی از موارد مقدار بیشتری از حجم روغن را از گیربکس خارج میکند و به اشتباه روغن تمیزی که به داخل گیربکس میریزد را دوباره خارج میکند و یا مقداری روغن در داخل دستگاه میماند در صورتی که در ۹۰ درصد موارد حتی یک لیتر بیشتر از حجم روغن گیربکس خود روغن استفاده میشود اما باز خودرو با کمبود روغن مواجه است.
۳. زمانی که دستگاه ساکشن روغن را تخلیه میکند روغن از داخل پمپ روغن یا اویل پمپ گیربکس تخلیه شده و زمانی که روغن را به داخل گیربکس تزریق میکند روغن بلافاصله داخل پمپ روغن نمیرود و با اولین استارت ولکن برای چند ثانیه بدون روغن کار میکند و این مسئله احتمال خرابی و آسیب رسیدن به اویل پمپ یا پمپ روغن به خصوص در ماشینهای چینی بالا میبرد.
در ادامه یکی دیگر از تجربه های افراد استفاده کننده از دستگاه ساکشن برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را مشاهده خواهید کرد.
روش فول کردن روغن گیربکس اتوماتیک
برای فول کردن حجم روغن گیربکس اتوماتیک در خودروهایی که گیج روغن وجود دارد باید خودرو را روشن نموده و از طریق گیج و شاخصی که روی آن وجود دارد حجم روغن را مشاهده نمود.
اما در خودروهایی که گج روغن در آنها وجود ندارد باید حجم روغن را توسط پیچ فول روغن بررسی کرد به طوری که این کار برای افراد غیر متخصص امکانپذیر نیست زیرا باید خودرو در تعمیرگاه پیچ پیچ فول آن باز شود و مورد بررسی قرار گیرد که در ویدیو بالا یک نمونه آن توضیح داده شده است.
برای مثال در بسیاری از خودروها مثل پژو ۲۰۶ ۲۰۷ و۴۰۷ و ساندرو داستر، ال ۹۰، مگان سیتروئن c5، ام وی ام x33 ، ام وی ام ۵۵۰ آریزو ۵ و تیگو ۵، هیوندا و کیا با گیربکسهای ۶ سرعته جیلی ام گرند سواری لیفان ایکس ۶۰ بسیاری از مدلهای بنز و BMW و…
گیربکس گیج روغن ندارد و باید از طریق پیچ فول حجم روغن گیربکس را بررسی کرد.
نکته حائز اهمیت برای بررسی حجم روغن گیربکس اتوماتیک روشن بودن خودرو در حالت بررسی میباشد که برخلاف موتور که باید خودرو خاموش باشد برای بررسی حجم روغن گیربکس اتومات باید خودرو را در حالت روشن مورد بررسی قرار داد.
روش تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون دستگاه ساکشن
در این روش دیگر خبری از دستگاه ساکشن و آسیبهای آن نیست و در این روش روغن گیربکس به طور کامل تعویض خواهد شد اما به طبیعیترین و بهترین حالت ممکن به طوری که برای تخلیه روغن یک مسیر از داخل گیربکس باز میکنیم و با استارت زدن خودرو روغن گیربکس به جای دور زدن داخل گیربکس از مسیری که برای آن باز کردیم به خارج از گیربکس خارج میشود.
در این روش روغن گیربکس به طور کامل تعویض خواهد شد اما به خاطر عدم ساکشن شدن روغن احتمال گرفتگی فیلتر صفر میرسد.
در این روش روغن گیربکس به طور کامل فول خواهد شد زیرا عمل فول کردن روغن توسط نیروی متوسط انجام میشود و نه دستگاه ساکشن.
نحوه تعویض روغن گیربکس ۲۰۷ اتومات
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک امری تخصصی بوده و باید برای تعویض آن حتماً به متخصص گیربکس اتوماتیک مراجعه کرد زیرا بسیاری از افرادی که برای رفع ایراد خودرو خود تعویض روغن انجام دادهاند نه تنها مشکل رفع شده بلکه تشدید نیز شده است.
بهترین روغن گیربکس اتومات
متاسفانه به علت گران بودن روغن گیربکس اتوماتیک ورود افراد سودجو به تولید روغن گیربکس اتوماتیک باعث فراوان شدن روغن تقلبی در بازار شده و برای تشخیص روغن تقلبی از اصل نمیتوان از روی جلد روغن و یا حتی بویا محتویات داخل آن به اصل یا فرعی بودن روغن پی برد.
تنها راه آن بردن روغن به آزمایشگاه آزمایش کردن آن توسط تکنسین میباشد که معمولاً خریداران روغن گیربکس اتوماتیک برای خودرو خود چنین کاری را انجام نمیدهند
بهترین راه برای این مسئله خرید کردن از افراد مطمئن و شناخته شده است برای مثال در مجموعه گیربکس اتوماتیک به طور مداوم از شرکت تولید کننده بدون واسطه خریداری شده آزمایشهای لازم روی آنها انجام شده است و روغنها با ۱۰ هزار کیلومتر ضمانت در مجموعه گیربکس یار به فروش میرسد.
روش تست روغن گیربکس اتومات
برای پی بردن به تقلبی یا اصلی بودن روغن گیربکس اتومات دو راه وجود دارد یک یک مراجعه کردن به آزمایشگاه و آزمایش کردن روغن و دومین را تست کردن روغن روی خودرو میباشد.
که روش عمل را معمولاً حبان خودروها و مکانیکها انجام نمیدهند و روش دوم را کسی از عمد انجام نمیدهد چون باعث آسیب رسیدن به گیربکس در صورت تقلبی بودن روغن میشود.
در واقع روش اصولی و مطمئنی که بدون استفاده از ابزارات آزمایشگاهی باشد وجود ندارد.
بعضی از متخصصین گیربکس اتوماتیک با استفاده از تجربه و بو کردن روغن و بوی روغن ا حد کمی میتوانند قبل از استفاده از روغن به کیفیت آن پی ببرند اما این روش مطمئن نیست.
در اصل روغن گیربکس اتومات تقلبی بعد از گذشت چند هزار کیلومتر اصیت خود را از دست داده و بوی بدی پیدا میکند و تشخیص آن قبل از استفاده دشوار است.
در نتیجه برای خرید روغن باید از اصالت روغن و فروشگاه مورد نظر اطمینان کامل داشت.